Kategorier
Angeläget Medborgardialog Sociala medier

Knivsta för eller mot framtiden?

Knivstas nya kommunhus
Knivstas nya kommunhus som invigdes i veckan

I förra veckan invigdes Knivstas nya kommunhus. Jag var där i lördags och tittade då det var öppet hus och man kunde besöka alla korridorer. Detta är ett lyft för Knivsta som kommun. Bra med bibliotek och café på bottenplan så det även blir en samlingspunkt för invånarna och inte bara för politiker och tjänstemän. Lördagens öppna hus var välbesökt och det var mycket kul att få chansen att se hela huset från insidan. Att vi äntligen fått ett riktigt kommunhus handlar om ett Knivsta FÖR framtiden.

För eller mot framtiden?

Men i den verklighet som finns på nätet och där du just nu befinner dig som läser detta blogginlägg är inte Knivsta i närheten av en modern kommun. Där verkar det som att Knivsta är just MOT framtiden. Jag har bloggat om det tidigare både här (2009) och här (sept 2011) samt här (okt 2011) men har även tagit upp det sorgliga exemplet i många andra sammanhang när jag träffat folk som jobbar med sociala medier inom offentlig sektor. I det senaste blogginlägget var första gången som jag fick svar från kommunens folk.

Att finnas där folk finns

Knivsta kommun har en webbplats som inte fyller sin funktion ens när det gäller det mest basala som att tillhandahålla relevant och aktuell information till invånarna. Där är en mysko struktur som gör att man varje gång klickar runt i blindo för att hitta basala saker som läsårstider, återvinningcentralens öppettider, skollovsaktiviteter, kontaktuppgifter osv. Jag gillar hur de gjort i Kalmar där man möts av en sökruta och där de har en väl underhållen och fungerande sökfunktion. Det är så de flesta hittar information på webben 2012, inte genom att leta sig ner i någon egensinnig trädstruktur. Men Internet har för länge sedan slutat vara en plats där man enbart postar och skickar information. Internet handlar 2012 mer om Interaktion.

För bara drygt en månad sedan kunde man läsa att den relativt nylanserade webbplatsen görs om igen med ökad tillgänglighet. Så mycket mer ”modern och mer användarvänligt tousch” vet jag inte om det blivit iaf. Och inte någon bättre sökfunktion iallafall. Prova söka på exempelvis ”dagis”, ”soptipp” ”telefonnummer biblioteket” så ser ni vad jag menar. (och att sökresultatet visas i ett nytt fönster på en webbplats som heter finditcloud.com känns inte så värst användarvänligt eller förtroendeingivande alls)

Att vara före eller efter sin tid

Jag har gjort upprepade försök att på egen hand skapa alternativ för Knivstaborna på webben där möjlighet finns till delning av information och interaktion. Först ut (2007) var en Joomla-sajt på adressen Knivstabo.se (domänen ägs nu av någon annan). Senare var det lokalpartiet Knivsta.nu som gav mig i uppdrag att sätta upp forumet www.knivsta.org. Jag/vi har nog varit lite före vår tid för det har varit tomt och tyst på de forumen. Men Knivsta gruppen på facebook som jag driver tillsammans med en god vän (Stellan Grönwall) har nu samlat på sig närmare 400 medlemmar. Och det är ett mycket levande forum.

Telefon eller webb 2012?

När det brann och exploderade på AGA i Knivsta för drygt en månad sedan (6/8) var det ett stort område som spärrades av i Knivsta. Folk fick utrymma sina hem och det var osäkert hur länge avspärrningarna skulle vara kvar. Ganska snart under denna eftermiddag så slutade Knivsta.se att fungera. Kommunen satte upp en stab med ca 20 personer som stannade kvar efter kontorstid för att svara i telefon. Men ”få ringde” som kommunstyrelsens ordförande Göran Nilsson kunde berätta i en artikel i Knivstabygden som jag läste efteråt. Ett bra exempel på hur mycket det haltar mellan invånarnas förväntningar på vart man ska få information och vad kommunen kunde erbjuda. På vår facebookgrupp fick man däremot snabba och relevanta svar eftersom Stellan Grönwall var i direktkontakt med räddningsledningen och kunde dela med sig direkt till oss andra vad de gav för besked löpande.

Är dialog farligt?

Det jag oftast får en stark känsla av när jag hör Knivsta kommuns informationsansvariga prata om webben är att det är läskigt med en öppen dialog. Att man inte kan öppna för dialog för folk kan ju säga olämpliga saker. Problemet är att det gör folk oavsett, men nu sker den dialogen i andra kanaler. Vi har inte haft så mycket av sånt i Knivstagruppen ännu. Lite smygrasism och ett och annat personangrepp. För det mesta är det andra gruppmedlemmar som säger till och det blir långa diskussioner om vad som är ok och vad som inte är det. Vi som administrerar gruppen är tydliga med att det finns en policy för gruppen. Rasism och personangrepp är exempel på sånt som inte är ok. En del har lämnat gruppen för att de hellre startar en grupp med enbart likasinnade, vilket ju är helt ok. Men hade det inte varit bättre att det var kommunen själva som tillhandahöll de platser där kommunens invånare samtalar och frågar om vad som händer i kommunen, diskuterar lokalpolitik, tipsar varandra om evenemang osv?

Nu har vi ett modernt stadshus/kommunhus i vår fina och välmående kommun. Hoppas vi äntligen även kan få en modernare och mer tidsenlig närvaro online nu. 

PS. Jag har även skickat ovanstående i en mer kortfattad form som insändare till Knivstabygden. Det är i den papperstidningen man får reda på vad Knivsta kommun har på gång på webben så jag antar att det är via den man även ska kontakta dem.

Uppdaterat 24/9: Nu finns en kortversion av ovanstående inlägg publicerat på Knivstabygden.se och kommunstyrelsens ordförande Göran Nilsson och Informationschefen Hanne Natt och Dag har svarat här. Som väntat så skyller de på att vi är en liten kommun. Det är ingen ursäkt och dessutom så handlar det verkligen inte om teknik och resurser utan bara om synen på vad man ska ha Internet till.

Uppdaterat 25/9: Det är så mycket saker i det korta svaret från kommunen som behöver bemötas och jag har redan fått mycket respons från andra på mitt inlägg så jag måste sammanfatta det hela här. Till att börja med, kommunens svar i kursivt blått och mina kommentarer på det:

”Svårt som liten kommun vara i framkant” 

”Du tar upp många saker och utrymmet för svar är begränsat, men vi ska bemöta några av dina synpunkter.”

Det var även mycket begränsat att på 5000 tecken försöka koka ner ovanstående blogginlägg. Jag valde att koncentrera mig på knivsta.se men det jag pratar om är egentligen hela kommunens närvaro online. För tillfälllet är det ju begränsat till en usel webbplats så därmed måste jag väl börja där.

Det är svårt att som liten kommun ligga i framkant. I fallet sociala medier handlar det inte om teknik, utan om resurser att bemanna kanalen. Vi arbetar med frågan, och hoppas komma i gång under hösten. Händelserna vid Aga-branden visar att vår närvaro behövs!

Jag VET att det inte handlar om teknik. Det handlar om att utföra sitt uppdrag genom att vara överallt där medborgarna i nutid befinner sig. Det handlar inte alls om att bemanna någon ny kanal utan mer om att de som jobbar i olika funktioner på kommunen lär sig att kommunicera via effektiva och moderna kanaler. Utbildning och coachning är kanske två nycklar till det. Hjälp till självhjälp, mer än att lägga till en extra funktion i kommunen med en sociala-medie-redaktör eller nåt annat dumt. Det är politikerna och tjänstemännen som ska bli transparenta och lära sig hantera nyare sätt att kommunicera med medborgarna.

Webbens struktur är framtagen av ett 50-tal kommuner och tillgänglighetsexperter gemensamt, och den är grundligt testad. Hittills har vi tyckt att den fungerar bra. 
Inom kort genomför vi en webbundersökning om vår webbplats. Vi får se om den ger oss anledning att tänka om.

Den kanske är 100% tillgänglig och innehåller valid html och det är ju bra och viktigt. Det jag pratar om är att många idag inte klickar runt i oändliga trädstrukturer som är superlogiska för några och helt obegripliga för andra när man kan söka vad man är ute efter och hitta det enkelt. Finns en lång rad fungerande sökfunktioner för sajter och det går mycket bättre att googla ”site:knivsta.se” och det man är ute efter än att hitta det i strukturen eller försöka sig på sidans egen sökfunktion

Sökfunktionen är sedan tidigare felanmäld, tack för att du påminner! Du kan dock bara få träff på innehåll som finns. 
Samhället utvecklas och webben återspeglar det. Här finns ord som avfall, sopor och återvinning, men inte soptipp. 
Men kanske lever ordet kvar i människors språkbruk och därmed ska in som synonym.

Många saker har anmälts under åren och efter några veckor åtgärdas det. En vän upptäckte att soptipp nu finns inlagt.  Det var bara ett exempel och ordet används inte längre. Det tog mig 3 min att hitta några exempel på synonymer som inte fick träffar. Nu för tiden kan man väldigt enkelt ta reda på vad folk faktiskt har googlat och sökt på när de letat information på ens sajt och därmed vet man vilka ord och uttryck som är relevanta.

Efter branden var ett 20-tal personer i ledande ställning på plats för att kunna fatta nödvändiga beslut. Vi hade ingen extra bemanning på växeln.

Det var bara min tolkning då att ni satt och väntade vid telefonerna. Men webbplatsen var död. I Knivsta-gruppen på facebook var Stellan Grönwall i direktkontakt med räddningsledningen och kunde uppdatera löpande om läget till de närmare 400 medlemmarna i gruppen. Det var betydligt mer än vad ni 20 på kommunhuset presterade i form av information till invånarna den eftermiddagen.

Till slut. Jag har twittrat ut min insändare, ert svar och har här på morgonen fått in flera bra synpunkter via  i Facebook-gruppen ”Sociala medier i offentlig sektor” och Twitter mm. Återkommer med en sammanfattning senare.. 😉

Uppdaterat 1/10: Lovade återkomma. På Facebook-gruppen var det någon som försvarade strukturen som de 50 kommunerna har gemensamt tills en som jobbar med uppsala.se sa så här: 

”Jag jobbar med uppsala.se och jag tycker Daniel har kloka synpunkter. Det stämmer att vi (bland annat) använde oss av Funkaprojektet när vi gjorde om strukturen 2009. Problemet är nog att vi (och det projektet) fokuserat alldeles för mycket på just struktur/navigation och för lite på det faktiska innehållet och användarnas behov. Men det går alltid att förändra och förbättra ännu mer. :)”

Twittraren (tillika kommunikationschefen i Vellinge) @Vellingemarie sa så här när jag twittrade ut länken till min insändare och svaret från kommunen:

Skärmdump av tweet där @vellingemarie säger: En viktig kamp för demokratin, Lycka till

Jag svarar och tackar och säger att Informationsavdelningen i Knivsta hade trott att hon varit ironisk. Men då svarar hon
”Aldrig när det handlar om demokrati 🙂 Att vara i framkant handlar framför allt om engagemang, fokus och att våga tänka nytt”

Här kan ni läsa hela vår dialog på Twitter. I Vellinge kommun har de haft inne Katrineholms kommunchef som delat med sig av sina erfarenheter. Han är en pionjär och jag har haft förmånen att följa kommunchef Mattias Janssons framfart och inspirerande engagemang. När jag skulle prata Sociala medier för ett stort antal representanter för kommuners webbavdelningar förra året så bad jag om input från Kommunchef Mattias och fick följande inlägg på Youtube som jag spelade upp för mina åhörare:

Det får bli slutorden i detta rekordlånga blogginlägg. Knivstas informationschef och kommunstyrelses ordförande diskuterar och svarar tydligen bara på cellulosa (tidningstryck). Här är de inte iallafall.

Uppdaterat 3/10: I pappersupplagan av veckans Knivstabygden läste jag nyss att Knivsta kommun nu tagit fram en kommunikationspolicy. Efter att de flesta medborgarna haft tillgång till webben i ca 15 år har de nu alltså till sist tagit fram riktlinjer i hur man ska kommunicera med medborgarna där. Det var ju bra. Jämför man med att ta köra bil så har de nu fått en teoribok med alla trafikregler. Skulle vara bra om de även visste hur man lägger i växeln på bilen och får den att rulla framåt också.