Energirundan är inte en blogg

Höstens evenemang Energirundan den 16/10 skulle bli Knivsta kommuns steg in i de sociala mediernas värld var det tänkt. Jag var själv med och lyssnade på det öppna kommunstyrelsemötet då satsningen presenterades och tyckte att det lät lovande. I samband med den årliga kampanjdagen för en ökad medvetenhet kring energisparande skulle det satsas på sociala medier. Men enligt mig så bidde det inte ens en tumme av det. För en kampanjsida/temasida är inte en blogg bara för att man kallar det för en blogg och lyfter ut sidan från kommunens övriga webbplats. Och att sedan skicka vidare alla artiklar till en sida på Facebook är inte att vara närvarande på Facebook.

bakelittelefon

Mobiltelefon?

En gammal telefon med snurrskiva blir inte en mobil bara för att man klipper av sladden och tar med sig den på stan.

Energirundans webbsida är fortfarande megafonprat, monolog och bjuder inte in till någon som helst dialog. Man får iofs veta vilka som är skribenter på sidan. Men tonaliteten är precis lika fnösktorr och myndighetstråkig som på kommunens webbplats. Skribenterna verkar inte ha något som helst utrymme att återge egna personliga reflektioner och ord kring det angelägna ämnet.

Tycker det vore dags att Knivsta kommun lämnar Web 1.0 och megafon-stadiet och bjuder in till dialog. Det är nu precis sju år sedan Tim O’Reilly myntade begreppet Web 2.0 för första gången. Så det är hög tid att göra det nu.

Gör om, gör rätt!

Om jag fått ha med ett finger i spelet hade jag velat göra så här istället:

  • Bloggen hade inte bara varit korta beskrivande artiklar om de olika besöksmålen i Energirundan och annan information som lika gärna kunnat publiceras på Knivsta.se. Bloggen hade skrivits av de två skribenterna men på ett mer personligt sätt, som en blogg ska vara. De hade fått bjuda på sin kunskap i inlägg och gärna fått inleda meningar med ”Jag tycker…” ”Jag skulle vilja se…” osv. Då hade det kanske kommit någon enda kommentar på något av inläggen.
  • På Facebook-sidan hade vissa av blogginläggen länkats in. Men samtidigt skulle det kunna blandas med kortare notiser och inlägg som bara syns på facebook-sidan. För vad är det för mening att på Energirundans sajt visa vad som händer på facebook-sidan när det bara är en spegling av vad som publiceras på Energirundans sajt? Meningslöst ju.
  • Med tävlingar hade man kunnat driva på så många som möjligt att bidra med innehåll både till bloggen och facebook-sidan inför själva eventet den 16/10.
  • De besöksmål som presenteras i Energirundan har i vissa fall inslag av intervjuer och personliga inspel från de som står för bidragen. Men de syns inte på bild. Vi ser bilder på nåt hus, lite skog, ett vindkraftverk. Men inga människor. De enda leenden vi möts av på sidan är de två skribenternas profilbilder.
  • Bilder, bilder, bilder. Det är alldeles för lite bilder. Flera artiklar saknar helt en bild. Hellre en dålig suddig bild på den som intervjuas än ingen bild alls.
  • På själva dagen den 16/10 borde man direktsända live video hela dagen som visas på sajten för Energirundan. Dels från utställningen men även åka runt till de olika ställena i rundan och rapportera därifrån. Intervjua deltagare, politiker, företagare osv. Man behöver inget dyrt TV-team för detta 2011. En HD-webbkamera och bra mikrofon räcker. Kostnad: 1200.- + arbetstid för den som filmar.
  • Energirundan består av en mängd platser/besöksmål. Det är som gjort för att man skapar Facebook/Foursquare/Gowalla/Google-platser för vart och ett av besöksmålen. Och så kunde man ha arrangerat en tävling där alla som den 16/10 kan visa upp att de besökt samtliga platser är med i utlottningen av något fint pris som är kopplat till energisparande.
Karlstad är en av kommunerna i Sverige som har lyckats bäst på Facebook. Jag veeet att Karlstad är en mycket större kommun än Knivsta. Men det handlar inte om det. Det handlar om att de förstått hur man ska använda kanalen. Och även de har en Klimatkampanj 20/10, dvs några dagar efter Knivstas Energirunda. Kolla in hur de lagt upp sin Klimatkampanj som ett event på facebook. Och kolla även hur de arbetar med sin facebook-sida.