Mer om mig

porträttbild på DanielEn googling på mitt namn ger en hyfsat rättvis bild av vem jag är och vad jag gjort på sistone. I sökresultatet hittar man även mina profiler på de olika sociala nätverken.

Den 1/12 2012 blev jag heltidsanställd som projektledare och föreläsare/utbildare på Media- och Kommunikationsbyrån Salgado i Uppsala. Vad jag gjort tidigare syns bäst på min LinkedIn-profil.

Några uppdragsgivare jag haft senaste 3 åren med uppdrag som har med sociala medier att göra är följande:
Kristdemokraternas Riksdagsgrupp, Folkuniversitetet, Arbetsförmedlingen, Medieinstitutet, Stockholms Handelskammare, Diligentia, Sveriges Television, HSO, Kairos Future, Handisam, Hjälpmedelsinstitutet, Uppsala och Gävle kommun, Studieförbundet Vuxenskolan m.fl

Andra bloggar/projekt jag är med och är engagerad i: Netparentz.com (Internet för föräldrar) ipad-bloggen.se. Och så en ploj-blogg där jag publicerar ”Lookalikes”: tvillingar.tumblr.com

Familj: Gift sedan 1992 med Merja och vi har fem barn i åldrarna 9-21 år.

Kort om min bakgrund

Har jobbat med allt möjligt. Men 2001-2012 har min huvudsyssla varit B2B försäljning. Innan det var det 8 år inom vård och omsorg av människor med särskilda behov: Särskola, boende, daglig verksamhet som arbetsledare, var med och startade upp några nya verksamheter i Uppsala för daglig verksamhet (LSS) 96-99. Har alltid haft ett brinnande intresse av datorer sedan jag började fingra på en ABC 80 och Commodore 64 på 80-talet. Har även varit mycket intresserad av hur ny teknik kan kompensera för människors funktionsnnedsättningar. Därför började jag plugga programmering 1999 men efter några kurser i C++ och Java fick jag jobb som säljare på Gewa AB där jag främst jobbade med dator- och kommunikationshjälpmedel.

Ett tag tänkte jag söka till polishögskolan och hade då ett extrajobb på ett LVU-hem för s.k. ”värstingar” för att få lite erfarenhet som jag kunde ha nytta av. Det blev ingen polisutbildning för mig men jag lärde mig massor på min tid på LVU-hemmet om livet, människan, unga, samhället osv.

Har alltså hållit på med mycket olika saker där den röda tråden oftast har varit: människor/teknik.

Har bott två år i Helsingfors. Klarar mig hyfsat på finska (i tal) och engelska helt obehindrat i tal och skrift.

Mina föregående jobb (fram till dec 2012)

Aug 2011 – november 2012 var jag enmansföretagare på heltid. Jag hade en lång rad uppdragsgivare för kortare föreläsnings- och utbildningsuppdrag. Ett lite längre uppdrag var som socialamedie-redaktör på SVT för Hübinette Talkshow under första säsongen 2011 och ett års uppdrag hade jag på det svenska teknikbolaget Bioservo i Kista.

Aug 2010- aug 2011 jobbade jag med försäljning på SiteVision. Det är ett av de allra största CMS leverantörerna i Sverige. 100 kommuner använder SiteVisions publiceringsverktyg för sina webbplatser och intranät. Ett par riktigt fina referenser är Skatteverket och Arbetsförmedlingen som båda också använder SiteVision. Det är ju minst sagt kunder med mycket stora krav på driftsäkerhet, stabilitet, säkerhet och framför allt möjlighet till integration med mängder av andra back-end system.

Innan det var jag i 6 år på ett företag som hette TillgänglighetsTeknik (numera ReadSpeaker) som säljare av webbtjänster för tillgänglig information. Från 2007-2010 var jag ansvarig för försäljning av ReadSpeaker inom de nordiska länderna. 2008 bildades ett nytt bolag som är en sammanslagning av verksamheterna i de gamla, varumärket ReadSpeaker samt några utländska samarbetspartners: VoiceCorp. Efter att jag slutat på VoiceCorp har företaget bytt namn till ReadSpeaker. Jag har behållit min ägarandel i bolaget efter att jag slutade där. Så jag följer företaget med stort intresse och tror fortfarande mycket på deras mission att göra webben talande.

Länk: www.readspeaker.com

Vem jag följer på nätet och varför

De 30-talet bloggar jag följer och mina tusentals kontakter i Facebook, Twitter, LinkedIn osv är min kunskapskälla. Genom dessa har jag lärt mig vad jag kan om Sociala media. Det är en föränderlig värld och en bok som skrivs på ämnet är ofta inaktuell då den ges ut.

Twitter är min viktigaste kommunikationskanal för snabba frågor, nyhetskanal, kunskapskälla osv. Jag följer närmare 1500 pers på Twitter och det kan ju tyckas svårt att hänga med vad som sägs då. Men jag har delat upp folk i olika listor efter ämnen för att kunna ha olika flöden för olika ämnena. Det är drygt 2000 personer som följer mig på Twitter.

På Facebook har jag drygt 800 vänner och där är jag lite mer privat än på Twitter. Och ganska ofta slås man av skillnaden mellan Facebook och Twitter:

På Facebook får du veta saker du inte ville veta av folk som du känner.
På Twitter får du veta saker du vill veta av folk som du inte känner.
Är det så att du på LinkedIn för veta det du VILL veta av sådana du redan känner? 

Kontakta mig

Här hittar du ett gäng olika sätt att kontakta mig och hålla koll på vad jag har för mig genom de olika mikro-blogging-tjänsterna jag använder mm. Jag har inte mina profiler i de olika sociala nätverken enbart för att knyta an till folk jag redan känner. Men desto mer för att knyta nya kontakter.

Adda mig på Facebook för konversation och kunskapsutbyte!!

Vi kan byta digitala visitkort genom att du addar mig på LinkedIn!!

Följ mig på Twitter så kommer jag troligtvis även att följa dig. Twitter är min nyttigaste och bästa kommunikationskanal just nu.

Presentationer jag använt mig av i föreläsningar hittar du på mitt Prezi-konto. Och föreläsningar jag direktsänt som jag själv hållit eller lyssnat på hittar du på mitt Bambuser-konto.

Och kommentera GÄRNA det jag bloggar om!

Mailen har jag i mobilen och med mig överallt så mail är lika snabb kommunikation för mig som SMS.

Möten i verkliga livet är alltid mest intressant och spännande, men nätet är oöverträffat när det gäller att knyta kontakter och hålla kontakt med många människor. Många är de nyfunna vännerna jag hittat via nätet men som man sedan även kunnat träffa IRL/AFK och äta lunch med eller ta en fika på stan med. Och alla de vänner man följer via microbloggar och sociala nätverk har man ju mer konversation och kontakt med än de som fortfarande envisas med att bara hålla sig till forna tiders kommunikationskanaler som telefonering, mail, brevduvor, telegraf, röksignaler och ponnyexpressen ;-)

Klout mäter Digital Influence

Så här bra har jag nått ut till mitt eget nätverk på sistone (Klout-score av 100 möjliga):


Hur bra når du ut till ditt nätverk? Hur stor påverkan och inflytande får det du säger bland dem som följer dig och som du är vän med i olika nätverk? Mät med Klout (eller Peer Index eller annat liknande verktyg) så ser du det löpande. Detta är alltså inte en siffra som ska användas för att jämföra personer med varandra men ett verktyg för dig eller din organisation att mäta om det du säger får genomslag.