Sluta ringa! Det är 1800-talsteknik!

en antik telefon och en iphone

För många är ENDA skillnaden mellan dessa två apparater att den ena är trådbunden och den andra är trådlös

De som hört mig föreläsa om framtidens kommunikation och sociala medier vet att jag för en personlig hatkampanj mot telefonering. För folk som bara kommunicerar via telefon, de går aldrig att nå för de sitter alltid i telefon och de hinner aldrig ringa för de slösar så mycket tid på att få tag på andra som bara sitter i telefon osv. Har du möte med en sån där telefonerare så vet du att mötet när som helst kan bli avbrutet för att någon ringer (det är alltid ”ett viktigt samtal som de måste ta”). Maken till oeffektiva, stressade och splittrade människor är svåra att hitta.

Jag bloggade för drygt ett år sedan på Socialbusiness.se där jag skrev om vad det skulle innebära om vi tvingade hantverkare att sluta ringa. Vad mycket mer de skulle få gjort då.

Men nu riktar jag mig till alla i samhället. Och särskilt till er med ledande positioner på företag. För det är ni som måste digitaliseras först. Ni kan ju inte förvänta er att er organisation ska börja bli effektivare och använda modernare kommunikationsteknik än telefonen (som uppfanns 1870) om ni själva inte gör det.

Resursslöseri i många dimensioner

När datorn kom så var det många som använde den som skrivmaskin. Och gjorde man det så var ju datorn att byta ner sig. För sett i det perspektivet så är ju skrivmaskinen en dator men med INBYGGD skrivare (eller skrivare med integrerat tangentbord om man så vill 😉 Numera tror jag datoranvändningen för den gruppen har utökats till skrivmaskin + hemsidesbesökare + möjligen mailmaskin. Men att använda en modern smartphone enbart för att ringa folk är ännu större resursslöseri i dubbel bemärkelse. Dels är det ju slöseri av alla de potentiella tekniska resurser som en smartphone innehåller. Men det är även resursslöseri av din arbetstid och förmåga. Ett konkret exempel: När du ringer någon för att få ett svar på en snabb fråga kan du alltid utgå från att den du ringer blir störd. För knappast någon enda sitter väl på sitt jobb och bara väntar på att någon ska ringa? Ett telefonsamtal bör innehålla en del artighetsfraser och lite inledande kallprat. Är det ett viktigt ärende så måste du även skriva ner det som sägs. Och har du ingen handsfree så skriver du det för hand för att sedan du lagt på skriva in det på nytt i datorn. Jamen, du hör ju själv hur galet det låter.

Så, sluta ring!

Jag tror att det är fler än jag som skulle vilja att vi slutade upp med otyget att ringa varandra i tid och otid. Enda anledningen till att jag fortfarande använder denna 1870-tals-teknik är för att det är enda sättet att nå somliga. Då den dagen kommer när det är så för de flesta så måste vi ju bara komma överens om ett datum när vi lägger av med hela telefoneringsgrejen.

Telefonmöten är bra

Ett telefonmöte är däremot en helt annan sak. Det kan fungera bra som ersättning för att träffas. Det är skonsammare för miljön. Och effektivare när en eller flera inte måste åka iväg en kortare eller längre sträcka för att träffas. Till skillnad från ett spontant samtal så har man avtalat en tid för telefonmötet och förslagsvis så lägger man till möjligheten att se varandra (videokonferens med Skype/Google Hangout osv) och möjligheten att dela en agenda som alla kan se och kanske även editera (Google Docs/Office 360 osv) och man kan se på en gemensam presentation eller något annat som en av mötesdeltagarna ska visa de övriga. Inget av detta kunde man göra när man ringde varandra på 1800-talet.

Till slut några tankar kring din syn på telefonering. Stämmer något av nedanstående på dig:

  • Du tycker det är sjukt jobbigt med alla säljare som ringer men aldrig svarar säljare som mailar eller försöker få tag på dig på annat sätt? Lite motsägelsefullt, eller hur?
  • Du tycker det är sjukt jobbigt med säljare som ringer men jobbar själv som en säljare som ringer? Ännu mer motsägelsefullt. Känner flera sådana.
  • Du blir sjukt stressad av att telefonen ringer hela dagen för du har så många telefonsamtal du borde ringa. Motsägelsefullt, ja? Känner några sådana med, ja.
  • Du kan inte stänga av telefonen eller ljudet för tänk om du missar något jätteviktigt samtal? Allvarlig sjukdom i familjen och graviditet i 9e månaden är undantaget. I övrigt kan man faktiskt ta meddelande eller ringa upp det nummer som sökt dig.

Så sätt telefonen på ljudlöst. Tala in ett meddelande som ber folk kontakta dig via andra kanaler. Ange en webbadress där de hittar dessa andra sätt.

 

2 reaktion på “Sluta ringa! Det är 1800-talsteknik!

  1. Ilias Bennani

    Mja…

    ”Du tycker det är sjukt jobbigt med säljare som ringer men jobbar själv som en säljare som ringer? Ännu mer motsägelsefullt. Känner flera sådana.”

    Jag jobbar delvis som säljare och tar även emot några säljsamtal om dagen. Det jag irriterar mig på är knappast så mycket att jag får ett säljsamtal, utan mer det – som jag upplever det – oproffsiga bemötandet.

    Ex:
    Jag får ett samtal ifrån någon övertrevlig person som inleder med ”Hur är läget idag?”. Vad kommer han/hon att göra med det svar jag lämnar? Bryr denne sig över huvud taget om vad jag svarar? Tänker säljaren på att inledningen av ett samtal oftast är avgörande för om ett avslut kommer uppnås eller inte?

    Ett säljsamtal som intresserar mig istället för att störa är när en person ringer och kommer till saken direkt, utan en massa ”hurtigt rundsnack” för att pejla in vem jag är. Sådana samtal kan leda till försäljning = win-win.

    I övrigt håller jag med i mycket av det du säger. Ett kort SMS/Mail/något annat icke-störande är ofta att föredra.

    Ett motargument skulle kunna vara att vi människor har behov av att höra andras röster. Det händer ibland att man sitter hemma och kodar utan att prata med en enda person på hela dagen. Det mår man knappast bra av.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *