Kategorier
gamla inlägg Sociala medier

Uttrycket Domino-effekt får ny innebörd

en snubbe håller en bit ost i näsan

För några dagar sedan råkade den amerikanska snabbmatkedjan Domino’s Pizza (multinationellt företag med 125.000 anställda) ut för en mycket otrevlig domino-effekt. Två anställda fick för sig att de skulle äckla med kundernas mat-beställningar, filma eländet och lägga upp det på Youtube. Klippen klättrade snabbt bland populära klipp. Och det tog inte länge tills de var uppe i över 700.000 visningar. Är det tillräckligt äckligt eller sjukt går det fort att bli populär på Youtube.
Det verkar som att en av upphovsmakarna av filmklippen (Ja, de gjorde flera) kom på att det kunde få vissa följder och tog bort klippen på Youtube. Men skogsbranden var redan startad (klippen var redan kopierade och postade på andra ställen) (HÄR) och kunde inte längre släckas. Det är inget för känsliga tittare men kolla på klippen om du inte tänkt äta på Domino’s den närmaste tiden eller på nåt ställe som påminner dig om detta.
Domino var relativt snabba att lägga upp ett eget Youtube-klipp där deras VD gör en pudel och meddelar att de två anställda fått kicken på fläcken. Jag tycker det var bra att de var snabba på att ge sig in i dialogen. Men klippet på VDn är inte särskilt PR-mässigt utfört om du frågar mig. General-felet är att snubben inte ens kollar in i kameran. Tänk dig att någon kommer till dig och ska be om ursäkt men inte kollar dig i ögonen. Hur uppfattar man det? Det positiva med klippet är att han ser äkta skärrad och bedrövad ut. Inte hård-redigerat och stajlat. Utan avskalat och äkta. Men det hade känts mer äkta om han kunnat kolla in i kameran istället för på vad som förmodligen är hans manus på en skärm eller kanske på en whiteboard i bakgrunden.
Ska bli intressant att följa fortsättningen på denna historia. Jag kan mycket väl tänka mig att det kommer att bli ett duktigt hack i Dominos försäljningssiffror för Q2. Men till Q3 borde de ha återhämtat sig. Folk glömmer så fort. Hade det inte varit snabba att ge sig in i diskussionen tror jag det hade fått större följder och varit en snackis en längre tid i sociala media (och gammelmedia i USA som också uppmärksammade klippen).
Två av mina favoritbloggare har skrivit mer utförligt om detta. Läs deras inlägg här och här (båda på engelska).
Jag tycker man kan dra vissa paraleller till ICA och köttfärsskandalen tidigare. Enligt en god vän till mig som jobbar på Anticimex så har den skandalen i det långa loppet inneburit mycket positivt för ICA. Det var Anticimex som inom några dagar efter skandalen sändes i TV blixtinkallades för att ta tag i samtliga ICA-butikers kötthantering. Anticimex är mest kända för att jaga skadedjur (ICA-handlarna brukar be dem parkera sina bilar en bit bort) men de är en av de största privata aktörerna på hygien och hjälper små och stora företag att jobba med sanitet och hygien. ICA har sedan köttfärs-skandalen gjort en enorm upprustning när det gäller sina rutiner, hygienpolicy, kötthantering osv. Så även om det har kostat att rycka upp sig så har det inneburit att ICA pga att de hamnade i blåsväder ytterligare stärkt sin position på marknaden och har just nu ett rejält övertag när det gäller rutiner kring livsmedelshantering och hygien. Allt enligt min gode vän med bra insikt på området.