Kategorier
gamla inlägg

Arena 42 i Sundsvall: Nätverket 24-timmarswebben

I går var jag med på Nätverket 24-timmarswebbens träff i Sundsvall . Det var en del av evenemanget Arena42 som i sin tur hänger ihop med den tvådagarskonferens som egentligen börjar först idag som heter Sundsvall42.

Nätverksträffen var den sista i Vervas regi eftersom myndigheten läggs ner vid årsskiftet. Det råder viss frustration på Verva just nu eftersom de bara vet att de skall läggas ner men samtigt blivit lovade att den största delen av deras olika verksamhetsområden skall leva kvar i annan myndighets regi. Den stora frågan kvarstår dock: I vems? Och hur?

Jag hoppas iallafall att Nätverket 24-timmarsmyndigheten kommer att leva kvar under någon annan myndighets vingar. Det är ett mycket värdefullt nätverk där man kan utbyta erfarenheter, knyta kontakter med andra som jobbar med samma område och som brinner för detta med att göra det offentliga tjänster och myndigheter tillgängliga för alla, alltid och överallt.

Denna nätverksträff hade temat Användbarhet och Användningscentrerad utveckling. Den första föreläsningen missade jag nästan helt pga ett en timmes försenat tåg till Sundsvall och det var trist. För det var en professor Karl W Sandberg från Mittuniversitetet som föreläste om användbarhet och mobila medborgartjänster som hade varit intressant att höra. Jag kom in på slutet och hade väl knappt "landat" innan hans föreläsning var över.

Sedan var det Anna-Frida Eriksson, användbarhetsspecialist, och Jonna Svensson, förvaltningsledare för www.lantmateriet.se som föreläste om Metoder och användartester på Lantmäteriet. Det var en mycket lärorik och bra föreläsning med bra konkreta tips hur man kan genomföra omfattande användartester på ett bra sätt. Eftersom vi även gör det för våra tjänster både inför och under utveckling så var det intressant att höra hur man kan göra för att få ett så bra resultat som möjligt. Jag direktsände hela deras föreläsning och den kan du se i sin helhet (förutom inledningen som jag missade pga strul med internet-uppkopplingen) här:

I nästa föreläsning på programmet var det Johanna Särnå, användbarhetskonsult på Valtech, som på ett alldeles utmärkt och lättbegripligt sätt berättade om hur man kan arbeta användningscentrerat i agila utvecklingsmetoder. Det här med agilt har jag hört talas om tidigare men det var bra att få en så bra genomgång om vad det handlar om. Agilt betyder lättrörligt och är en helt speciell metod för hur utvecklingsprojekt skall genomföras. Jag direktsände även hela hennes föreläsning så den kan ses här: 

Johanna Särnå var en mycket bra föreläsare med stor pedagogisk förmåga. Så vill ni veta mer om detta kan jag rekommendera er att ta in henne som konsult för utbildning eller kanske för att leda ett projekt enligt detta speciella arbetssätt.

En reflektion var att hon använde ordet "användningscentrerat" istället för det mer förekommande "användarcentrerat". Hon förklarade det med att kunder lätt kan bli skrämda av det senare eftersom det låter som att det är användarna (eller snarare deras åsikter) som kommer in och styr hela utvecklingen i projektet. Men det jag tror Johanna och Valtech m.fl menar är att ordet "användningscentrerat" tydligare talar om att det är resultaten av de periodiskt återkommande användaretesterna som noga vägs in och styr hur projektets slutresultat blir. Och för kunden verkar det ju kanske inte lika skrämmande och annorlunda jämfört med hur man arbetat tidigare utan snarare att man med att arbeta användningscentrerat snarare tillför en mycket viktig ingrediens i utvecklingen av en ny tjänst: Nämligen det att man hela tiden är säker på att det man håller på att utveckla och ta fram går att använda och ger en nytta. (Borde vara rätt så viktiga saker om du frågar mig).

På kvällen var det en "Get together" med andra deltagare i Arena42 och de nya deltagare som anslutit sig för de kommande två dagarnas konferens. Det var en fullsatt Tonhallen i Sundsvall med efterföljande middag och mingel. Trevligt att knyta nya kontakter och odla de befintliga nya kontakter man har fått. Det är ju många bekanta ansikten som återkommer på evenemang av den här typen. Men det är ju systemansvariga på en lång rad myndigheter och företag, dessa. Så det är viktiga folk att träffa och prata med.