Kategorier
Blogg100 Facebook Sociala medier

Man kan inte bli profet i sin egen hemstad

Sedan min hemkommun Knivsta blev egen kommun för nu 10 år sedan har jag jobbat och kämpat för att vår lilla välmående och unga kommun även ska ha en modern webbstrategi, dels med en egen webbplats som erbjuder möjlighet till dialog, inte exkluderar människor pga otillgänglighet osv. Men jag har även kämpat för att Knivsta kommun skulle våga öppna upp för medborgardialog i andra kanaler. Här kan ni läsa om vad jag sagt i denna fråga i detta blogginlägg från i höstas. Där hittar ni även länkar till mina tidigare inlägg.

När jag så småningom märkte att inget hände satte jag upp ett eget webbforum (Knivstabo.se men jag äger inte längre domänen) och la där in all den information som jag saknade på kommunens webbplats samt gjorde en rad möjligheter för Knivstaborna att kommunicera med varandra. Det enda kommunen hade att säga om mitt försök var att Informationschefen hörde av sig och sa att jag inte fick basera webbplatsens logga på kommunens gulröda vapen. Duh. Hela webbplatsen var först gjort i Joomla och när det lokala webbhotellet stängde ner flyttade jag istället över forumet till Ning. Men då det var så litet intresse stängde jag så småningom ner även den sajten.

Kommunen meddelade på sin hemsdia för något år sedan att man nu kan ”blogga med rektorn” på Thunmansskolan. Visade sig att de trodde att blogga betydde att man läser en blogg. Som visade sig vara en digital version av rektorns veckobrev. Utan möjlighet att kommentera. (Konversation är skiiiitläskigt).

När kommunen något år senare med stolthet meddelade att de nu skulle göra ett försök med sociala medier i samband med ett Energi-projekt blev jag först glad. Men sedan upptäckte jag att även det var taffligt och inte så mycket dialog det heller. Bloggade om det här och fick tom svar från både projektledaren och Informationschefen.

Den röda tråden i kommunens svar till mig och den hållning tjänstemännen visat upp genom åren är att dialog är skitläskigt.

För 2-3 år sedan kom jag i kontakt med det lokala direktdemokrati-partiet Knivsta.nu som jag sedan har jobbat med och hjälpt, utbildat och stöttat i sitt engagemang för att dels skapa en egen plattform för effektiv och transparent kommunikation på nätet. Men Knivsta.nu har även jobbat hårt för att kommunen ska öppna upp sin tillknäppta inställning till dialog och konversation med medborgarna på nätet.

Jag har pratat sociala medier för representanter för många kommuner. Exempelvis vid detta tillfälle hade jag nog representanter från ca 30-40 kommuner i lokalen. Och ganska nyligen skrev jag detta inlägg på Ajour.se om kommuner på Facebook.

Jag har hjälpt en lång rad företagare och organisationer i Knivsta att bli mer aktiva online. Dels via seminarier, workshops och föreläsningar som Knivsta.nu, Rotary, PwC och företagarnätverket Knifsam mfl ordnat. Men även som konsult till enskilda företag och ett par föreläsningar via skolor i Knivsta.

För drygt ett år sedan startade jag och Stellan Grönwall Knivsta-gruppen på Facebook. Det har varit många intressanta diskussioner där och vi passerade för ett tag sedan 500 medlemmar i gruppen. Och fortfarande är det i vår grupp som man får den snabbaste och mest relevanta informationen då även Knivstas politiker kan gå in och svara där. Något de inte får göra på Knivsta kommuns egen facebook-sida 🙂

I förra veckan besökte jag företagarmässan KnivstaExpo och blev då intervjuad av den lokala gratistidningen för Knivsta/Sigtuna som UNT ger ut. Och jag hjälpte även till med en bild till reportaget. Idag kom tidningen och här ser ni hur mittuppslaget såg ut men min ipad och händer på bild samt några citat i texten (men rubriken högst upp är inte mina ord):

tidningsuppslag med stor bild på min ipad

Men jag har som sagt för länge sedan insett att jag aldrig kommer att bli anlitad av kommunen själva och har inte heller ansträngt mig för att få några uppdrag där. Det räcker att jag har bra kontakt med flera representanter för tre av de styrande partierna i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.

I förra veckan klurade jag ut att en god vän till mig som har mycket bättre koll på Sociala medier än vad jag har jobbar aktivt med kommunen och stöttar dem bla i deras nya satsning med en egen Facebook-sida (inte en dag för tidigt som den kom upp 😉 ). Så det känns betryggande tycker jag och inga hard feelings där min vän! 😉

För det är väl så…man kan inte kan bli profet i sin egen hemstad.