Kategorier
gamla inlägg

Internet underlättar vardagen för de flesta men för en del är det en revolution

 

En man som softar med en kaffe framför en laptop

Jag har sagt det förrut men det tål att upprepas: Om Internet har gjort att vår vardag blivit enklare, så har det ju totalt revolutionerat vardagen för andra: Människor med olika funktionsnedsättningar kan på ett mycket bättre sätt ta del av samhällets service och tjänster via Internet än de tidigare. Några exempel på funktionshinder som finns i verkliga livet men som inte existerar på Internet är:

  • Trappor, avsatser, höga trösklar
  • Dörrar som inte öppnas av sig själv
  • Lokaltrafik som inte är anpassad för rullstolar, synskadade m.fl.
  • Blanketter i pappersform (liiiite jobbigt om man inte ser eller har dyslexi)
  • Starka parfymer, hundar, tobaksrök (fungerer icke, om man har svår astma)
  • Risken att man ska träffa på en massa påträngande människor (stort hinder om man har social fobi)
  • Risken att man ska bli lurad på pengar (om man har svårt att räkna)

I måndags beställde jag en reservdel till bilen. Jag hittade den på nätet efter 2 minuters sökande. Beställde den och betalade den med mitt kreditkort. Två dagar senare kom den till postens utlämningsställe. Jag fick veta det via ett sms och uppgav bara ett fyrsiffrigt nummer och visade leg. för att få ut paketet. Hela vägen från beställning till att jag har grunkan i handen utan ett enda papper. Ingen hantering av kontanter. Inga telefonsamtal (komplicerat om man är döv).  Att göra samma sak hade alltså gått hur bra som helst även om man inte ser, inte hör, inte kan gå, inte kan förstå, inte kan läsa, har astma, har social fobi etc.

För inte så många år sedan hade man inte kunnat beställa reservdelen utan att kunna titta i en katalog, ringa, åka till en butik, betala med kontanter eller med en check etc.

Det finns en sak som fortfarande behöver göras för att internet och alla dess möjligheter ska vara tillgängliga för människor med olika funktionsnedsättningar och det är att var och en har tillgång till kompensatorisk teknik om så behövs. Antingen att folk själva har de anpassningar som behövs på sin sida av kommunikationen. Men kanske ännu viktigare: att tjänsten, webbplatsen osv är utformad på ett sådant sätt att den kan användas av ALLA. Oavsett vad man har för tillgång till hjälp på sin sida.

Och det är billigare att anpassa en webbplats för en bank som kan nås av alla uppkopplade människor i världen än att anpassa en banklokal i ett bostadsområde som servar några hundra eller några tusen människor.