Kategorier
Angeläget Bokrecension

Bokrecension: ”Bara jag kommer hem” av Nina Muhonen

Boken Bara jag kommer hem av Nina Muhonen

Tänkte skriva något så ovanligt som en bokrecension. Dels för att jag ytterst sällan läser några böcker nuförtiden. (Ska försöka ändra på det i sommar och har laddat ner ett par från Amazon att ha och läsa på paddan i sommar.)

Nina Muhonens bok upptäckte jag av en slump. Jag såg en länk på Rehab Stations facebook-sida om att Nina varit på radion. Jag kände igen namnet och upptäckte att det var samma Nina som jag träffade en gång i början av 2000-talet. Då pluggade hon till beteendevetare. Jag jobbade på Gewa då där vi bl.a. hade ett hjälpmedel för att läsa böcker som hon använde dagligen till sina studier. Nina gjorde stort intryck på mig på grund av sin otroligt positiva inställning till livet och sin framåtanda. För hon pluggade då ca 150 sidor per dag trots en hög nackskada pga en olycka som gör att hon är förlamad från nacken och neråt samt måste ha respirator som hjälp för att andas. Det var kul att träffa på Nina igen och då jag såg att hon relativt nyligen gett ut en bok beställde jag den på momangen.

Nu har jag läst boken och har nu även förstått att hon figurerat i många sammanhang i media så det är kanske några av mina bloggläsare som vet vem hon är.

Boken var mycket intressant och en spännande läsning. Nina berättar osentimentalt om olyckan som totalt förändrade hennes liv. Hon berättar vidare om kampen för att få komma hem och kunna återgå till ett liv och en vardag utanför sjukhusets väggar. Om hur hon utbildar sig samtidigt som hon driver företaget som behövs för att hon ska ha fungerande assistans dygnet runt. Om hur hon reser, studerar, engagerar sig i politik osv. Nina är inte är särskilt gammal men ändå så har hon hunnit uppleva och gått igenom mer än vad många hinner på ett långt liv. Eftersom hon nu är utbildad beteendevetare så har hon även delat upp boken och berättelsen i de fyra bearbetningsfaserna som man går igenom efter en svår och traumatisk olycka och förklarar på slutet hur de faserna var för henne.

Jag rekommenderar verkligen alla att läsa den här boken. Det är en spännande berättelse och Nina har mycket att lära ut till andra från sina egna erfarenheter i kombination med den yrkeskunskap som hon nu har på området beteendevetenskap.

• Politiker borde läsa boken för att få inblick i livet hos en människas där fungerande sjukvård, fungerande hjälpmedel, tillgänglighet till allmänna platser/resande osv. bokstavligen är livsavgörande.
  • Beslutsfattare och personal inom vården borde läsa den.
  • Tror personer som har liknande erfarenheter i livet som Nina också skulle tycka om att läsa boken och kunna känna igen sig och få kraft och inspiration.
  • Även alla övriga som bara helt enkelt är intresserade av en unik livshistoria borde också läsa den.