Kategorier
PR och marknadsföring

Reklamkampanj som blev obegriplig

Satt på T-centralen idag och väntade på tuuuben mot Kista/Akalla. Djupt försunken i min mobil så frågade plötsligt hon som satt bredvid mig på bänken* om inte reklamen vid spåret var märklig:reklamaffischer med berg och dalbana. Till vänster en ung pojke och texten Upplev förvandlingen, till höger en äldre man

Jag höll med om att det var svårt att fatta tanken bakom. Men sedan blev vår gemensamma teori att de två planscherna måste ha blivit uppsatta i fel ordning. För jag antar att Gröna Lund inte menar att man åldras (i turbofart) i förtid då man besöker dem.

Jag lovade hon som frågade att jag skulle kolla på facebook och Twitter vad folk tror om detta. Och det vanligaste svaret jag fått in är att de nog är felvända. Men Ilias Benanni hade den roligaste teorin. Han sa så här:

…eller så är det en ny kampanj som vi bara anar:
”Åk hur mycket du vill i resten av ditt liv”, vilket är en något egen översättning av ”You can check out any time you want, but you can never leave”. *ler*

Har även mailat en fråga till Gröna Lund. Få se om/vad de svarar. Och kollar man på denna reklamfilm så är det antingen affischerna som är fel väg eller så spelas filmen upp baklänges.

Uppdatering 27/6: Inte ett ord från Gröna Lund. Men jag gjorde en variant av reklamfilmen som passar bättre för budskapet på T-centralen 😉

*) Fotnot: Jag blir barnsligt glad när någon vilt främmande människa vågar tilltala en på stan, bussen, tåget osv. Tänk vad märkligt att man själv då inte gör det oftare. Har en känsla av att det händer oftare online än offline. Är det för att vi kan vara anonyma online och välja att dra oss ur enklare om den vi tilltalar visar sig vara en bindgalen psykopat (vilket statistiskt sett inte borde vara en direkt överhängande fara varken online eller offline)