Kategorier
gamla inlägg

Okej! E-post kan fungera fint i bland….

Med tanke på temat på mitt förra inlägg så kanske någon tycker att det är märkligt att jag i går var med på ett frukostseminarium om E-postmarknadsföring. Men vi skickar ut ett nyhetsbrev från företaget 3-4 ggr per år och jag hade inte tänkt sluta med det på ett bra tag. Så därför var det intressant och mycket givande att få en mängd tips om vad man skall tänka på och exempel på vad man skall kommunicera och hur man bör göra det. Här kan man läsa Internetworlds sammanfattning av det som sades.
 
Det var som sagt intressant även om det som vanligt var väldigt varierande kvalité på föreläsarna. Den lysande stjärnan var Magnus Widgren, NXT STHLM. Jag har hört honom föreläsa tidigare och visste att han var bra. Nu hade han en mycket kort och koncentrerad dragning om reswultatet av en Eyeflow-undersökning som genomfördes minuterna innan frukostseminariet. Han fick sagt mer på ett par minuter än vad andra behövde en halvtimme för att komma fram till.
 
Om du vill veta mer om vad Eyeflow är kan du läsa det här. Och ett exempel på hårdvara man kan använda kan du läsa mer om här.
 
På slutet fick en panel bestående av samtliga föreläsare + sponsorn svara på några snabba frågor av Internet Worlds chefredaktör Magnus Höij. Panelen skulle snabbt peka tumme upp eller ner om vad de trodde om respektive påstående. Sponsorn var en leverantör av ett verktyg för nyhetsbrev. Och på påståendet att Facebook inte finns kvar om fem år svarade samtliga "Ja". Det kanske stämmer. Men det hade varit intressant att veta vad panelen hade trott om ett påstående att i princip ingen mailar om fem år. Man kan tänka sig att folk som aktivt arbetar med marknadsföring via mail som kund eller leverantör hoppas att sociala nätverk som Facebook bara är en hype som dör ut. Men å andra sidan var det ju någon som även trodde att det här med internet var en fluga.
 
En sak som det inte sades så mycket om var att det är viktigt att även e-postutskick är utformade på ett tillgängligt sätt. De flesta nyhetsbrev man får nuförtiden är ju kodade som vanliga html-sidor med länkar och bilder. Länkarna finns där för att all respons som nyhetsbrevet ger skall kunna mätas. Bilderna för att höja layouten. Men det är ju viktigt att nyhetsbrevens text inte är inbakade i bilder och utan "alt"-texter som alternativ. För folk som använder hjälpmedel är det helt avgörande för om de skall kunna ta del av innehållet. Men det är ju många som liksom jag läser en hel del mail i mobilen och där kan inte dåligt kodad html visas på rätt sätt. Även många webbmail-program har svårt att visa en hel del av de nyhetsbrev man får.