Kategorier
gamla inlägg Jobbrelaterat

Sa du ”skriv ut ljud”?

 

kvinna som ropar ut från bildskärm

Min kollega Roy Lindemann, som är VoiceCorps CIO och ansvarig för vår long-tail-satsning bloggade i måndags om hur man kan skulle kunna kalla ReadSpeaker för att erbjuda webbplatsens information som en ”skriv ut som ljud”-funktion. Han hade snappat upp uttrycket i den franska bloggosfären då en känd fransk tech-bloggare vid namn Fred Cavazza skrev om det tidigare.

På ett sätt gillar jag inte liknelsen eftersom jag är en stark motståndare till att man ska skriva ut både sidor på nätet och mail. Det finns bra sätt att lagra och sortera information digitalt med mappning och taggning vilket borde göra pappers-sortering i pärmar helt överfllödig.

Men liknelsen med att skriva ut en sida är riktigt bra i ett par hänseenden:

1. Det illustrerar hur enkel att använda en lyssna-tjänst på en webbplats ska vara. Användaren ska ha ljudversionen av sidan ett klick bort. Och i vårt fall är det viktigt att det ska vara ett klick bort alltid och överallt. Från mobilen, PCn, Playstation3, Macen osv. På sin egen dator likväl som på någon annans.

2. Det är även så att man ju (precis som med pappersversionen) kan välja att spara ner sidan som mp3 istället för att lyssna på en gång. Därmed kan man ta med sig sidan (i sin mp3-spelare) för att lyssna på vid ett senare tillfälle.

 

På måndag är det dags för Bloggersmonday igen (antar jag?) och jag har hittills varit med på de tre första träffarna som varit mycket intressanta och givande. Men nu på måndag kan jag tyvärr inte komma då jag ska introducera en ny säljare som börjar hos oss. Däremot skulle jag vilja skicka en liten uppmaning till alla bloggare i Bloggersmonday (och alla andra bloggare i världen också för den delen) att ta en titt på Webreader. Det är samma tjänst som finns implementerad på denna blogg och http://blog.readspeaker.com och tusentals bloggar till världen över. Och som ger era bloggläsare möjligheten att lyssna istället för läsa på det ni skriver. Och det bästa av allt: Det kostar inget om ni kan tänka er den reklam som visas då man lyssnar.

Så här gör vi reklam för Webreader på Youtube:

Och här är en 5 minuters intro som vår VD och grundare Niclas Bergström spelat in: