Nya eniro.se sammanfattningsvis

 

I torsdags eftermiddag var jag inbjuden på ett event hos eniro.se som stand-in för en kollega som inte kunde gå. Det var ca 70 deltagare som samlades på Eniros huvudkontor i Frösunda för en eftermiddag med presentation av nya eniro.se som lanserades häromdagen.

Det var i mångt och mycket imponerande även om man också lämnas med en svag känsla av att det som nu lanserats borde gjorts för ca 3 år sedan eller nåt sånt. Nästa generations eniro.se kan vara för sent ute. Eniro har förstått att man inte bara kan publicera en telefonkatalog online och sälja synlighet på sajten till företag på samma sätt som man sålt olika former av synlighet i den tryckta telefonkatalogen. Det måste finnas andra bitar med för att användarna skall tycka att tjänsten är intressant och att svaren på sökningar blir relavanta.

Eniro har gått en snabb och på många sätt en smärtsam väg från print till webb. Sedan den omställningen startade har de fajtats mot hitta.se som inte har nåt print alls och ägnat all energi åt att göra sökning på nätet efter företag och privatpersoner så bra som möjligt. Jag har använt båda tjänsterna paralellt för ibland är det hitta.se som ger bäst svar och ibland eniro.se. En del som alltid varit bättre på eniro.se är kartdelen. Jag har hittills använt båda tjänsterna till att:

  1. Söka på en adress för att se vart det ligger. (ersättare på uppgång: maps.google.com)
  2. Söka på ett telefonnummer för att se vem som ringt. (behövs inte längre sedan jag installerat Vemringde?-appen på mobilen. Svaret kommer automatiskt)
  3. Hitta telefonnummer till en person. (Behövs  fortfarande)

Men att söka på företag utifrån kategori, tjänsteområde osv har jag nog inte gjort sedan jag använde Gula sidorna i pappersform. Och det var länge sedan. Google är det som gäller för den typen av sökningar och har så varit i många år. Om ett företag inte går att hitta via relevanta sökord på Google finns de inte i mina ögon.

”Från sökmotor till köpmotor”

Men nu alltså Eniro gjort en stor ansträngning för att sökningarna som görs skall vara närmare ett köp av en vara eller tjänst. Detta uppnår man med att sökresultaten är mer relevanta. Man kan komplettera ord-sökning med att söka på viss ort. Som typexempel berättade Eniro att man i den tidigare versionen av eniro.se fick upp två svar på en sökning på ”ipod stockholm”. Nu blir det 288 träffar. Detta beror på att de kombinerar de sökord som företagen själva uppgivit att de vill bli hittade på, med att de själva utvecklat en algoritm för att skaka fram ett så relevant sökresultat som möjligt på alla indexerade företags-sajter. Dessutom vill man nu erbjuda ett sökresultat som för kunderna närmare relevant vara eller tjänst hos företaget i fråga. Därmed hoppas man så kunna bli en ”köpmotor” istället för ”sökmotor”.

Och det är just det som gör att Eniro kan bli relevant. För via Pricerunner och Kundo Kelkoo * kan du ju enkelt hitta det lägsta priset för en pryl. Men det är svårare att hitta VART (geografiskt sett) du närmast kan köpa prylen. Det går inte heller att jämföra och hitta leverantörer av ”snickarhjälp” ”sotare” ”mattläggare” osv.

Just ”mattläggare” är en sak jag själv sökte med ljus och lykta tidigare i år då vi skulle lägga ny heltäckningsmatta i det kontor jag arbetade i. Vi googlade och hittade ingen i Uppsala. Via hitta.se och eniro.se hittade vi inte heller en enda vad vi än försökte söka på för kategori. Men en sökning på nya eniro.se leder nu fram till fem relevanta träffar.

Ännu mer användarmedverkan

Precis som tidigare så kan man ge betyg till alla företag via ett samarbete med rejta.se och även ge betyg på en femgradig skala. Det går finfint att vara helt anonym vilket jag ser som en nackdel jämfört med exempelvis omdömen som görs på reco.se. För även om man där kan skapa en helt påhittad person så sparas alla omdömen och man kan se om det är en person som bara gått in för att göra ett enda omdöme om ett företag eller om det är någon som då och då lämnar omdömen. Högre trovärdighet i det senare fallet.

En nya användarmedverkan är funktionen ”oj,oj” som handlar om rapportering av irrelevanta sökresultat. På så vis kan eniro.se ta användarnas hjälp att bli ännu mer precisa i sina sökningar.

Ännu mer kartfunktioner

Nu finns även möjlighet att få alla Hemnets objekt utplacerade på kartan så det blir enklare att hitta lägenheter och hus i ett visst område. Men jag ser att det är en lika gammal version av satellitbilder som tidigare. Det hus jag själv bor i finns inte med och det är nu snart 5 år sedan det byggdes.

Bättre möjligheter för integration

Nu finns ett nytt api så det skall vara enklare att integrera Eniro på sin egen sajt. Det kan t.ex. finnas en idé för en tillverkare av varor att integrera Eniro sök på sajten för att besökarna enkelt skall hitta närmaste återförsäljare av en viss produkt. Prova sök på ”ipod” till exempel så kan du se att Eniro föreslår olika modeller och beteckningar vartefter du skriver. Anger du sedan en ort så får du snabbt reda på närmaste ställe att köpa en vara.

Jesper Fagerström agerar väckarklocka

På partnereventet fick vi även lyssna till en intressant dragning av Jerker Fagerström på Digitala byrån DDB. Han berättade om en lång rad mycket lyckade case med marknadsföring som DDB ligger bakom. En var Rolighetsteorin som fortfarande lever sitt eget liv och har fått omätbara mängder media i hela världen. En slutpoäng i Jespers dragning var att ALLA måste våga släppa in användarna. Och ska man lyckas med en kampanj idag så ska man hitta på nåt som engagerar och börjar leva sitt eget liv genom viral spridning. Och då skall följande tre beståndsdelar finnas med:

  1. underhållning
  2. nytta
  3. innovation

Marknadsföring handlar idag om förtjänad media mer än köpt. Megafonens dagar är förbi. Nu handlar det om att lyssna.

Jespers föredrag var mycket intressant och inspirerande även om mycket av det han sa ser jag som självklarheter. Men jag måste erkänna att jag hade svårt att placera in Jesper i sammanhanget. Och jag tyckte att stämningen i lokalen blev lite tryckt då han pratade. För rummet var tämligen proppfullt av stiffa kostymnissar som lever kvar i Webb 1.0 och tror att allt kan köpas för pengar.

Lite kuriosa: Jesper visade ett underbart Youtube-klipp för att visa hur mycket kommunikation och marknadsföring har ändrats:

Summasummarum

Och då kommer vi till min slutsats: Eniro.se gör en mycket seriös satsning och ligger för tillfället hästlängder före Hitta.se i teknik- och konceptutveckling. Problemet är bara att jag verkligen undrar om någon av dem har något att sätta emot Google. För sist och slutligen är det så här år 2010 enligt mig: Är man inte sökbar på Google så finns man inte. Inget annat räknas.

*) Tack för rättelsen Emil Stenström. Inlinks till er som tack!