Kategorier
gamla inlägg Tillgänglighet

Nespresso gillar inte kunder

Hemma köpte vi en Nespresso-maskin till oss själva i julklapp. Jag, frugan och två tonåringar uppskattar bra kaffe. Vi valde en riktigt fin modell med mjölkskummare mm. Kapselkaffe verkade bra då vi ville slippa gryllandet med en manuell espressomaskin (köket behöver storstädas efter att man ägnat 20 min åt att göra en bra Latte). Finns troligen inget kaffe i kapselform som kommer upp i klass med Nespresso. Skulle möjligen vara Zinzino då, men jag är inte så intresserad av att vara fast i en prenumeration på kaffekapslar och dessutom verkar det svårt att bara vara kund. Man förväntas även bli en hängiven nätverkssäljare av konceptet. Nej tack.

Jag pimplar Nespresso på jobbet och flera av mina kollegor har Nespresso-maskiner hemma och är mycket nöjda. Allt var frid och fröjd till det var dags att få tag på kaffe-kapslar. Att registrera sin maskin och lyckas bli medlem på Nespresso.com skulle ge tillbaka 500.- att handla kaffe för. Men det var ungefär lika osmidigt som det måste ha varit att ansöka om visum till Sovjet att lyckas med det. En mängd formulär och medlemsnummer, kvittonummer och allt möjligt skulle registreras. Fick en stark känsla att det var en tanke bakom. Troligen 1 av 10 som lyckas genomföra processen och få tillbaka sina 500 utlovade kronor. Sedan tog en det ett par veckor utan någon som helst bekräftelse. Jag hörde av mig igen med ett långt och utförligt mail om deras registreringsförfarande och undrade vart mitt kaffe var. Fick ett kort svar att det skulle vara på väg.

Nästa kaffe-inköp gjorde jag i den flashiga (och Sveriges enda) butik vid Stureplan. Inga problem där. Lyxig känsla som lever upp till det lyxiga priset på 3.50 kr per kapsel. 😉

Fullständigt otillgänlig webbplats

Nespresso.com och den svenska sajten är helt och hållet gjord i flash. Det innebär att sajten inte alls fungerar för besökare som surfar via skärmläsare. Det betyder också att sajten är ett vitt papper för Google och andra sökmotorer. Det betyder för det tredje att sajten inte fungerar för någon som surfar in via en ipad eller iphone. Så ganska många är det som inte alls kommer in i ”butiken”. Jag har ett tillägg installerat i min webbläsare som gör att jag slipper se flash (reklam och annant skit) om jag inte klickar på rutan med flash-objektet. Då Nespresso.com är helt byggd i flash och dessutom gjort extra krångligt visade det sig att jag var tvungen att hitta en ruta på ca en pixel uppe i vänstra hörnet för att lyckas aktivera sajten.

Med viss möda lyckades jag alltså till slut komma in i butiken och göra mitt inköp av kaffe för 500 spänn.

När jag skickat beställningen så tänkte jag gå in och kolla runt lite igen bland utbudet. Efter att ha skickat beställningen blev jag utloggad automatiskt (??!!) så jag måste då logga in på nytt. Då kommer en stor blaffa upp (typ som ett varningsmeddelande i Windows):

 

En meddelanderuta med texten: Du har redan beställt idag. Klicka på JA om du vill lämna en annan beställning idag eller besöka webbplatsen.

Tänk er en fysisk butik som behandlade sina kunder likadant. En biffig dörrvakt står vid entrén och sorterar folk:

”- Jasså, du tänkte komma in hit med en sån där iphone/ipad. Glöm det!”

”- Jasså du är synskadad. Såna vill vi inte ha i den här butiken!”

”- Men hallå! Du har redan handlat här idag en gång. Är du säker på att du vill komma tillbaka?”